کویر مصر، که به درستی می توان آن را عروس کویرهای ایران نامید، در دشت کویر ایران و در 45 کیلومتری شرق جندق و در 60 کیلومتری شمال خور قرار گرفته است.
روستای مصر یا کویر مصر هر دو یک منطقه را شامل میشوند، درست در میانه راه دامغان به شهر نائین و اصفهان قرار گرفته است. مصر زیبا و دیدنی به همراه دو روستای بسیارکوچک دیگر به نامهای امیرآباد و فرحزاد دریک خط شمالی– جنوبی به طول حدود 6 کیلومتر در امتداد این خطواقع شده اند. این روستا یکی از مناطق جذاب و دیدنی  گردشگری و توریست پذیر ایران به‌حساب آمده و نام دریای شنی کویر مصر برای بسیاری از طبیعت‌گردانی که به این منطقه از ایران پهناور سفر کرده اند، آشناست. جالب است بدانید بخشی از فیلم خیلی دور، خیلی نزدیک نیز در این روستا فیلم برداری و تهیه شده است.
اما علت وجود نام یوسف در نام سابق این روستا و به عبارتی وجه تسمیه اسم روستای مصر، این می باشد که سالهای دور بنیانگذار این روستا فرد سرمایه‌داری به نام یوسف بوده است. یوسف  به شبانی و چراندن گوسفندان نیز می‌پرداخته است. عمر این روستا شاید بیشتر از 100 سال نباشد، اما همه آن را به نام مزرعه یوسف می‌شناختند تا آنکه قناتهای روستا خشک و کم آب شد و یوسف را مجبور به حفر چاه با موتورهای دیزلی انگلیسی کرد. چند سال بعد از بهره‌برداری از این چاه، دوباره سفره‌های زیرزمینی آب پائین‌تر رفت تا اینکه یوسف چاه عمیق‌تری را حفر کرد به همین دلیل اهالی روستاهای همجوار، این روستا را «چاه دراز» نیز نامیدند.
جالب این جاست که از آنجایی که یوسف این نام را دوست نداشته است، از اهالی آن خواست چون نام وی یوسف و داستان یوسف پیامبر نیز در سرزمین مصر اتفاق افتاد بوده است، از آن به بعد نام این روستا را روستای مصر بنامند. اهالی روستا نیز از آنجا که برای یوسف احترام زیادی قائل بودند، این روستا را «مصر» نامیدند و از آن زمان تاکنون این روستا و کویر اطراف آن به روستا و کویر مصر معروف شده است.
بهترین زمان سفر به این روستا معمولا از اوایل مهرماه آغاز شده و تا پایان زمستان و حتی نوروز نیز ادامه می‌یابد.