ابیانه روستایی زیبا و دیدنی در شمال استان اصفهان بوده و با اطمینان می توان گفت یکی از زیباترین و جذاب ترین روستاهای ایران برای سفر و گردشگری ابیانه است. روستایی که به رنگ سرخ و کوچه‌های تنگ و باریک و خانه هایی قدیمی با بافت روستایی معروف است و آنقدر جذابیت دارد که هر ساله میزبان بیش از 40 هزار گردشگر داخلی و خارجی باشد. ابیانه که شاید در بهترین نقطه خوش آب و هوا و خوش منظره در استان اصفهان قرار گرفته است، قدمتی در حدود چهار هزار سال دارد. در زبان محلی به ابیانه، ویونا (Viuna) گفته می شود. وی (Vi) به معنای بید و ویانه (Viyane) به معنای بیدستان است و شاید دلیل انتخاب این اسم این باشد که در گذشته بیدستانی بزرگ و سرسبز بوده است. در طول زمان این واژه دچار تغییراتی شد و امروزه به نام ابیانه شناخته می شود.

بافت خانه های روستای ابیانه، حلزونی شکل بوده سابقه آن به سه دوره سلجوقیه، صفویه و قاجاریه می رسد. خانه های روستایی ابیانه بیشتر به شکل مکعب با درب و پنجره مشبک چوبی بوده که به صورت پلکانی بر روی هم قرار گرفته اند. نکته جالب توجه در ساخت خانه های ابیانه که مهمترین ویژگی آنها محسوب می شود، استفاده از خاک سرخ رنگ منطقه است. خاکی که بارز ترین خاصیت آن این است که هر چه باران یا آب به آن بخورد محکم تر می شود.

پوشیدن لباس سنتی، یکی از بارزترین ویژگی های روستای ابیانه است که به عنوان جاذبه گردشگری این روستا هم به استفاده می شود. استفاده از لباس سنتی، نشانه تعصب و اصالت ساکنان روستای ابیانه در فرهنگ و تاریخ و هنر چند صد ساله خود دارد. مردان ابیانه شلوار گشاد و درازی از پارچه سیاه و زنها هم از پیراهن بلندی از پارچه‏ های گلدار و رنگارنگ استفاده می کنند. زنان روستای ابیانه علاوه بر پیراهن، معمولا از چارقدهای سفیدرنگی نیز برای پوشش سر استفاده می کنند.

مهم ترین بنا و اثر تاریخی روستای ابیانه، مسجد جامع ابیانه بوده و قدیمی ترین اثر تاریخی این مسجد نیز منبر چوبی منبت‏کاری آن است که در سال ۴۶۶ هجری قمری احداث شده است.

ابیانه که امروزه برای کمتر کسی ناشناخته مانده است، در فاصله کمتر از 3 ساعت از شهر تهران قرار داشته و هم از طریق جاده کاشان به نظنز و هم از اتوبان کاشان به اصفهان می توانید به ابیانه برسید. اما شاید بهترین مسیر برای سفر به ابیانه، جاده کاشان به نظنز باشد که از دوراهی این جاده تا ابیانه جاده ای 22 کیلومتری را طی خواهید کرد؛ جاده ای کوهستانی و سرسبز که اطراف آن را باغ ها و درختان سر به فلک کشیده، پوشانده است. برای سفر به ابیانه، هر چهار فصل سال می تواند انتخاب شما برای سفر به ابیانه باشد. اما اگر اوج زیبایی و شگفتی ابیانه برایتان مهم است، فصل بهار و تابستان، مناسبترین زمان سفر به ابیانه است.

خوشبختانه روستای تاریخی و زیبای ابیانه به دلایل فرهنگی و طبیعی بسیاری که ابیانه در دل خود جای داده، در ۳۰ مرداد ۱۳۵۴ با شماره ثبت ۱۰۸۹، به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید تا میراث این روستا و جاذبه های فرهنگی و تاریخی و طبیعی ابیانه با دقت و مراقبت بیشتری برای آیندگان حفظ شود.

اگر قصد سفر به ابیانه را دارید، روی لینک تور ابیانه کلیک کنید.