شهر یزد در فلات مرکزی ایران واقع شده است. این شهر بین رشته‌های معروف شیرکوه و خرانق و در دشتی پهناور به نام یزد و اردکان قرار گفته است. اتابکان یزد از مهم‌ترین عوامل پیشرفت این شهر در سال‌های گذشته بوده‌اند که ۱۴۰ سال بر شهر تاریخی یزد حکومت می کرده اند. واژه یزد به معنی پاک و مقدس بوده و شهر یزد نیز به مفهوم شهر خدا و سرزمین مقدس می باشد. در برخی از منابع، بنای اولیه یزد و برخی از شهرهای همجوار را به سلیمان پیامبر، ضحاک، اسکندر مقدونی و ابراهیم پیامبر نسبت داده‌اند. یزد از سرزمین‌های کهن و تاریخی ایران محسوب می‌شود. یزد اولین شهر خشتی و دومین شهر تاریخی جهان بعد از شهر ونیز ایتالیا است.
شهر یزد مرکز استان بزرگ یزد می باشد که در دره‌ای خشک و پهناور واقع شده است. یزد در بخش مرکزی فلات ایران قرار گرفته و به دلیل عوامل طبیعی فلات، رطوبت کم و تبخیر شدید یکی از خشک‌ترین مناطق ایران محسوب می‌شود. شهر یزد یکی از کم بارش‌ترین شهرهای کشور می باشد. در سال ۱۳۹۰ جمعیت شهرستان یزد بالغ بر ۵ هزار نفر شمارش شده و به ثبت رسیده است. در این شهر مهاجران موقت از شهرستان‌های شمالی کرمان مانند انار نیز ساکن هستند.
مشخصه اصلی شهر یزد را می‌توان وجود محله‌های قدیمی و سنتی با کوچه پس کوچه‌های خشت و گلی در هم تنیده، بازارها، مساجد، حمام و خانه‌های زیبای آن دانست. این شهر به دارالعباده، شهر بادگیرها و شهر دوچرخه‌ها معروف شده است.شهر جذاب و دیدنی یزد مساجد و لردهای تاریخی بسیاری دارد. برخی از جاذبه‌های گردشگری یزد که هر مسافری را به خود جذب می کند عبارتند از: مسجد جامع یزد، بازار خان، حمام خان، میدان خان، آب انبار رستم گیو، موزه قصر آیینه، زندان اسکندر، مدرسه ضیاییه، پارک کوهستان، خانه لاری‌ها، بقعه سید رکن‌الدین محمد قاضی، برج خاموشان، بازار تاریخی یزد، لرد آسیاب، بازار زرگری و باغ جهانی پهلوان پور، آتشکده بهرام یزد، تکیه امیرچخماق و آب انبار شش بادگیر.