شهر آلانیا، از جمله شهرهای تاریخی و دیدنی کشور ترکیه بوده و یکی از مهم‌ترین و پرطرفدارترین مقصدهای گردشگری و توریسم ساحلی در ترکیه به شمار می آید. آلانیا مانند دیگر مناطق ترکیه، سوغات سنتی متنوع و صنایع دستی مخصوص به خود را دارد.خوب است بدانید در سفر به آلانیا، انتخاب‌های زیادی برای خرید سوغات برای عزیزانتان دارید. از انواع مختلف صنایع دستی زیبا و چشم نواز گرفته تا مواد غذایی و خوراکی‌های خوشمزه که مخصوص آلانیا می باشند. اما، از آنجایی که سوغاتی‌های آلانیا متنوع هستند و در فروشگاه‌هایی که قصد خرید سوغات از آنها را دارید، ممکن است سردرگم شوید، در این مطلب شما را با بعضی از معروف ترین و پرطرفدارترین سوغاتی های آلانیا آشنا خواهیم کرد. البته سوغات ترکیه در بسیاری از شهرهای آن مشترک بوده و به هر شهر دیگری که سفر کنید می‌توانید آن‌ها را به راحتی خریداری کنید.
نکته ای که بسیار مهم بوده این است که همواره در تهیه‌ی سوغات تلاش کنید تا محصولات بومی و خاص آن منطقه را خرید کنید که رنگ و بوی دیگری دارند و فرهنگ‌ها و سنت‌های اهالی آن منطقه را منعکس می‌کنند.


نظر قربانی
نظر قربانی یکی از محبوبترین سوغاتی های آلانیا به شمار می رود که می توان آن را در همه‌ی شهرهای ترکیه و در همه‌ی فروشگاه‌های سوغاتی این شهر بیابید؛ سوغاتی که ما ایرانی ها رابطه خیلی خوبی با آن داریم و بیشتر مورد توجه گردشگرانی از سایر نقاط دنیا با آلانیا سفر می کنند قرار می‌گیرد. این نظر قربانی‌ها در اشکال و ابعاد متفاوتی تهیه می‌شوند و کاربردهای مختلفی نیز دارند، بطور مثال انواع دستبند یا جا کلیدی را با آن تهیه می کنند یا حتی مگنت یخچال. برای دور کردن چشم بد، از این نظرقربانی‌ها نیز استفاده می‌شود.


شال و روسری
از دیگر سوغاتی هایی که در آلانیا زیاد خواهید یافت، فروشگاه‌های شال و روسری آلانیا بوده که در آن‌ها انواع شال و روسری با قیمت‌ها و کیفیت‌های مختلف از جنس‌های مختلف به فروش می‌رسند و می تواند گزینه خوبی برای خرید سوغاتی باشند. منظره‌ی زیبای این فروشگاه ‌ها که آمیزه‌ای از هزاران رنگ زیبا می باشد، یکی از مناظر دیدنی در آلانیا به شمار می آید. شال‌ها طرح‌های متنوعی دارند که از میان آن‌ها می‌توانید برای دوستان و عزیزان‌تان هدایای زیبایی انتخاب کنید. البته غیر از شال و روسری، سایر محصولات پارچه‌ای هم در آلانیا وجود دارند که میتوانید برای تهیه سوغاتی روی آنها نیز حساب کنید. مانند انواع رومیزی، کوسن و حتی قالیچه.


شیره انار
شیره انار، طعمی ترش و شیرین و دلچسب دارد و گاهی از آن به عنوان سس سالاد در غذاهای ترکیه ای نیز استفاده می‌شود. این شیره سرشار از ویتامین بوده و گاهی برای افزودن به سالاد، روغن زیتون هم به آن اضافه می‌کنند. این شیره‌ی لذیذ را در هر سوپرمارکت و بازاری می‌توانید به راحتی پیدا کنید.


حلوا و ارده
یکی از خوراکی‌های لذیذ و خوشمزه ای که در آلانیا در فروشگاه‌ها و بازارهای آلانیا پیدا خواهید کرد، حلوا می باشد. حلوایی لذیذ و مقوی که در تکه ‌های بزرگ تهیه شده و بعد آن را قطعه قطعه می‌کنند. در ترکیه و مخصوصا در آلانیا، آن را به عنوان دسر یا صبحانه نیز به مصرف می‌ رسانند. این حلوا با طعم‌های مختلفی تهیه می‌شود؛ ساده، کاکائویی و پسته‌ای. ارده یکی دیگر از خوراکی‌های خوشمزه‌ی آلانیا می باشد که در واقع آن را می‌توان عصاره‌ی کنجد نامید. از این ارده می‌توان برای تزیین دسرها، تهیه‌‌ی حموص، درست کردن صبحانه و... استفاده کرد.


انواع شیرینی
در ترکیه و مخصوص آلانیا، شیرینی‌های مختلف و متنوعی تهیه می‌شوند که البته بسیاری از آن‌ها برای ما ایرانی‌ها آشنا می باشند و حتی بعضی از آنها را در ایران به شکل‌های مختلف تهیه می‌کنیم. به طور مثال باسلوق که با نشاسته، آب، انواع مغزها و... تهیه می‌شود و بعد از آماده شدن آن را با پوششی از شکر و پودر نارگیل می‌پوشانند. یکی دیگر از این شیرینی‌های سنتی در زبان ترکی cevizli sucuk نام دارد و با انواع مغزها و شیره‌ی انگور تهیه می‌شود. گاهی آن را با لایه‌ای شکلات می‌پوشانند که طعمی دلچسب دارد. معمولا از مغر گردو برای تهیه‌ی آن استفاده می‌کنند. البته انواع بادامی آن هم پیدا می‌شود. ممکن است به جای شیره‌ی انگور، از انواع شیره‌ها و عصاره‌های میوه‌ای استفاده کنند. باقلوا هم یکی دیگر از شیرینی‌های سنتی ترکیه است که با انواع آجیل، نوعی خمیر مخصوص و شربت تهیه می‌شود.