یکی از شهرهای بسیار مشهور مراکش که احتمالا بارها نام آنرا شنیده اید، شهر زیبا و اعجاب انگیز شفشاون است. نام شهری کوچک و جادویی که در شمال کشور مراکش یا مغرب و در نزدیکی دریای مدیترانه واقع شده و جمعیتی در حدود ۴۰۰۰۰ نفر را در دل خود جای داده است. شفشاون در قلب کوه های ریف مراکش قرار گرفته و  در سالهای اخیر به دلیل جذابیت های خاص خود و سرمایه گذاری در بخش گردشگری، به یکی از بهترین و جذاب ترین مقاصد توریستی و گردشگری در شمال آفریقا و  در دنیا بدل شده و البته دلایل خوبی هم برای این موضوع وجود دارد. وجود مردمی مهمان نواز که آداب برخورد با گردشگر و مسافر را به خوبی یاد گرفته اند، کوچه هایی که بافت سنتی و رنگ آبی آن مجذوب کننده و رویایی بوده و صنایع دستی زیبا و متفاوت این شهر به همراه عواملی دیگر سبب جذب گردشگران زیادی به شفشاون شده است. یکی از مهمترین دلایل معروفیت این شهر، رنگ آبی شفافی است که سرتاسر شهر شفشاون را فرا گرفته است. خانه ها، پیاده رو ها، دیوارها، بام ساختمان ها، درها، پنجره ها و حتی زمین این شهر با رنگ آبی تازه و نشاط آوری رنگ آمیزی شده است. قدم زدن در کوچه های تنگ، باریک و پر از پله ای که سرتاسر به رنگ آبی تزئین شده، برای خود حکایت جالبی است. دانستن این نکنع خالی از لطف نیست سفر به شفشاون مراکش، در مقایسه با بسیاری از سفرهای خارجی دیگر، سفری ارزان خواهد بود. هتل ها و اقامت گاه های شفشاون در عین اینکه بافت سنتی خود را حفظ کرده اند، مدرن و پیشرفته شده و ارزان و کاملا قابل قبول می باشند.

میدان اصلی و بزرگ و قدیمی شفشاون مملو از کافه های رنگارنگ و دیدنی بوده که یکی از نقاط برجسته و توریست پذیر شفشاون است و جمعیت مردم محلی و توریست هایی که از این شهر زیبا بازدید می کنند، همواره این میدان را پر جنب و جوش و زنده نگه میدارد. در طول فصل تابستان و حتی در سایر فصول نیز، چیزی حدود ۲۰۰ هتل به توریست هایی از کشورهای مختلف به شفشاون سفر کرده اند امکانات می دهند و همین تعداد کافیست تا متوجه ظرفیت بالای شفشاون مراکش از نظر گردشگری و جذابیت آن برای گردشگران شوید.
علاوه بر همه ی این موارد، شفشاون مراکش را میتوان مقصدی عالی برای خرید نیز محسوب کرد، چرا که در آن می توان سوغاتی هایی مثل صنایع دستی بسیار خاص و جذاب و البته ارزان قیمت مراکش را دید و خریداری کرد که ممکن نیست در جای دیگری به غیر از شفشاون مراکش بتوانید مانند آن را پیدا کنید.

شفشاون مراکش را می توان یکی از بهترین و مناسبترین شهرهای شمال آفریقا و دنیا برای کنجکاوی و تفریح و گرفتن عکس هایی ناب و متفاوت دانست. همچنین اصطلاح " شکم گردی " و یا به عبارتی گردشگری غذا نیز در رابطه با شفشاون کاملا صدق میکند و این شهرهای کانون بسیاری از خوراکی ها و غذاهای خوش طمع و متفاوت در مراکش بوده و هم راه مناسبی برای آشنایی با مردم و فرهنگ غذایی شفشاون است. از آنجایی که شهر شفشاون، شهر کوچکی است، ۲ روز برای سپری کردن در آن کافیست. با این حال، این شهر آنقدر زیبا و جذاب است که کاملا می توانید سفرتان را حتی یک هفته هم اضافه کنید!